دانش آیورودا (علم زندگی)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

افزایش انرژی با آیورودا

 

چگونه با آیورودا ، انرژی خود را افزایش دهیم ؟

 

در دنیای مدرن امروزی چیزهای زیادی وجود دارند که موجب تحلیل انرژی ما میشوند ، انرژی ذهنی و انرژی بدنی . در این جامعه شلوغ کنونی ما دائم در حال حرکت هستیم و بار اضافی با خود حمل می کنیم و زمان کمتری را صرف مراقبت از خود و پرداختن به چیزهایی می کنیم که به ما انرژی می دهند مانند غذاهای تازه ، کمی ورزش روزانه ، مطالعه و استراحت

 

 اغلب علت اصلی خستگی ما این است که وقت و انرژی زیادی را صرف زیاده روی در فکر کردن به چیزهایی می کنیم که در زندگی ما اتفاق می افتند و بیش از حد درگیر آنها می شویم و در نتیجه انرژی زیادی را از دست می دهیم

 

 

در آیورودا تولید انرژی در بدن تابعی از آگنی ، آتش گوارش می باشد که موجب هضم غذای مصرف شده و جذب آن در بدن می شود و همچنین افکار و احساسات ما را نیز تغذیه می کند. وقتی آگنی در بدن ما قوی باشد و به خوبی عمل کند موجب تولید انرژی در ما می شود اما اگر آگنی ضعیف بوده و بخوبی عمل نکند موجب می شود تا از غذای مصرف شده در بدن ما تولید سم کند که آن را " آمــا "  (علائم تجمع آما در بدن) می نامند که موجب حالت سنگینی ، سستی و بی حالی در فرد می شود

 

 

 

همچنین عدم تعادل در دوشاها (دوشا چیست ؟) می تواند باعث ایجاد خستگی شود. هر دوشا می تواند به دلایل مختلفی از تعادل خارج شود و منجر به بروز خستگی در فرد شود.این نامتعادلی ممکن است برای دوشای Vata، Pitta و Kapha اتفاق بیافتد .


 

 افرادی که دوشای واتا در بدن آنها غالب است (ویژگی افراد واتایی) از حرکت و فعالیت لذت می برند، اما این افراد باید این انرژی طبیعی را با استراحت در خود متعادل و حفظ کنند. تعامل و صحبت بیش از حد می تواند انرژی آنها را تضعیف یا تخلیه کند. همچنین حذف وعده های غذایی یز موجب کاهش انرژی در آنها می شود. افراد واتایی به سرعت انرژی از دست می دهند و اگر در این مورد توجه کافی برای حفظ انرژی خود نداشته باشند حتی پس از استراحت و خواب شبانه نیز باز احساس خستگی می کنند

 


 

 

افرادی که دوشای پیتا در بدن آنها غالب است (وِيژگِي افراد با دوشاي پيتا) غالبا تمایل به زیاده روی در هر موردی دارند مثلا زیاده روی در ورزش ، زیاده روی در کار و فعالیت ، زیاده روی در تفکر و برنامه ریزی و  ... افراد پیتایی در ابتدا ممکن است از این حالت خود لذت ببرند و بسیار احساس خرسندی و رضایت خاطر در خود داشته باشند اما در صورتی که به حفظ و متعادل سازی انرژی در خود توجه نداشته باشند و به رویه ی خود ادامه دهند بزودی انرژی آنها دچار ضعف شده و به شدت احساس خستگی و نارضایتی و خشم در خود خواهند کرد

 


 

 

افرادی که دوشای کافا در بدن آنها غالب است (وِيژگِي افراد با دوشاي كافا) غالبا در صرف انرژی خود زیاده روی نمی کنند و آنها بیشتر تمایل به حفظ انرژی در خود دارند اما غالبد در این افراد احساس خستگی به دلیل عدم تحرک یا کم تحرکی اتفاق می افتد. افراد کافایی لازم است روزانه به اندازه کافی به تحرک و ورزش بپردازند و در مصرف غذا نیز بسیار جانب احتیاط را رعایت کرده و پرخوری نکنند در غیر اینصورت احساس خستگی در آنها شدت خواهد یافت

 


 

 7 نکته برای افزایش یا حفظ انرژی

 

  1. هر روز صبح زود بیدار شوید و مدیتیشن کنید تا از ذخایر انرژی روزانه خود بهره ببرید
  2. روزانه کمی ورزش کنید. اگر هوا سرد است، مانند زمستان، چند دقیقه ورزش رتحرک و سنگین انجام دهید و اگر در آب و هوای گرم قرار دارید، حرکات ملایم تر و سبک تری انجام دهید
  3. عده صبحانه را حتما مصرف کنید. برای افراد واتایی یا پیتایی  میتواند شامل یک صبحانه کامل و مقوی باشد اما برای افراد کافایی میتواند شامل میوه و مقداری چای یا قهوه گرم باشد
  4. وعده غذایی ناهار را مصرف کنید که میتواند شامل غذای اصلی باشد اما تا حد رفع گرسنگی بخورید و زیاده روی نکنید
  5. سعی کنید بیشتر از غذاهای فصلی و تازه مصرف کنید و از صرف غذاهای نیمه آماده و آماده صنعتی و فست فودها بپرهیزید زیرا این غذاها مقدار انرژی کمی در خود دارند و بدن برای هضم آنها لازم است انرزی بسیار بیشتری را مصرف کند
  6. در پایان روز کمی حرکات ورزشی سبک و تمرین تنفس آرام انجام دهید تا انرژی مصرف شده در طول روز بازیابی شود
  7. شب ها زود بخوابید . خوابیدن در ساعت 10:30 شب بسیار عالی است تا بهبودی را در طول شب به حداکثر برسانید و در صبح نیز احساس انرژی کنید

 


 

تقویت انرژی ویژه تیپ های دوشایی

 

در اینجا چند نکته برای افزایش انرژی ویژه تیپ های دوشایی آورده شده است

 

تیپ واتایی:

  • روزانه دقایقی را در سکوت و سکون بگذرانید
  • در وعده های غذایی خود از غذاهای گرم و ادویه های گرم کننده مانند ففل استفاده کنید (زیاده روی نشود)
  • قبل از خواب شبانه دقایقی یوگا و مراقبه کنید

 

 

تیپ پیتایی:

  • در طول فعالیتهای روزانه خود حتما دقایقی را به استراحت اختصاص دهید
  • در طول روز از دمنوشی گرم بنوشید
  • در طول هفته یک روز را اختصاص به استراحت و گردش در طبیعت اختصاص دهید

 

تیپ کافایی:

  • صبح ها زود از خواب بیدار شوید و در طول روز نخوابید
  • در طول روز از دمنوش های گرم بنوشید مانند زنجبیل ، میخک و دارچین
  • روزانه ورزشهای پرتحرک و کمی سنگین انجام دهید

 


 

 مطالب مفید پیشنهادی:

 

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

با ما در تماس باشید

ما را در صفحات اجتماعی دنبال نمایید...
شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا افزایش انرژی با آیورودا