دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

Yoga for Seasonal Harmony یوگا برای هماهنگی فصلی در زمستان

 

 

 

پس از تابستان و پاییز شلوغ و پرمشغله، زمستان ما را دعومت می کند که سرعت خود را کم کنیم و بیشتر به سمت درون خود فرو برویم

فصل زمستان که تحت سلطه کافا دوشا می باشد با انرژی خفته و روزهای کوتاه که در آن تاریکی بیشتر غلبه دارد با هوای سرد، ابری و گاهی مرطوب همراه است. سکون زمستان ما را به استراحت، تأمل، تجدید قوا و تخیل فرا می خواند. این فرصتی است برای عمیق تر به درون خود فرو رفتن

 

 

 

با توجه به طبیعت درونی و وضعیت فعلی تعادل دوشاها در بدن شما ، ممکن است ویژگی های زمستانی ، شما را آرام کرده یا آنها را تشدید کند. اگر آرامش، حرکت آهسته و انرژی زمینی کافا بر وجود شما تسلط داشته باشد، زمستان می تواند احساس بی حالی، احساس سنگینی ، کرختی و سستی و بی الهامی را در شما ایجاد کند. معمولاً افراد از دسامبر تا مارس احساس بی ارتباطی، کسالت ، گیر افتادن یا تنهایی می‌کنند. در برخی موارد، احساس غم و اندوه عمیق که به عنوان خصلت زمستانی نیز شناخته می شود و افسردگی زمستانی (اختلال عاطفی فصلی) می تواند در شما رخنه کرده و به وجود بیاید.

 

 

 

با این حال، ویژگی های زمستان همیشه ساده نیست، که باعث می شود تعادل انرژی در درون شما کمی چالش برانگیزتر از فصول دیگر باشد. در برخی از مناطق جغرافیایی، کیفیت کافا در زمستان درست در ابتدای فصل وجود دارد. در حالی که در سایر مناطق، ویژگی‌های واتایی پاییز (خشکی، تحرک و باد) در نیمه اول زمستان برجسته تر دیده می شوند و ویژگی‌های کافا در نیمه دوم بیشتر به چشم می‌خورد. و در برخی مناطق دیگر جغرافیایی ، آب و هوا می تواند روزانه بین کافا و واتا در نوسان باشد. در روزهایی که انرژی واتا زیاد است، احساس نگرانی، اضطراب یا تشتت افکار، معمول است.

 

 

 

یکی از بهترین و مفیدترین اقداماتی که می‌توانید برای خود در طول ماه‌های زمستان انجام دهید این است که آب و هوای بیرون از خانه را در نظر بگیرید و از اینکه انرژی چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد آگاه باشید تا متوجه علائمی شوید که بدنتان از عشق به شما ارائه می‌دهد. و توجهی که نیاز دارد ، تغییر شیوه های خود برای ارتقای تعادل و مراقبت است و از آنجا که انرژی طبیعت تغییر می کند، در بالا بردن انرژی کافا یا زمینی کردن انرژی واتا در صورت نیاز مهم است.

 

 

 

یوگا آسانا، پرانایاما و مدیتیشن ، تمرین‌های قدرتمندی در تمام طول سال هستند و آیین‌های حمایتی باورنکردنی برای خصلت های زمستانی، اختلال عاطفی فصلی و اضطراب هستند زیرا می‌توانند به کاهش شدت علائم در شما کمک کنند. همچنین با رعایت راهکارهای متعادل سازی دوشاها در زمستان و یا دریافت آنها از طریق مشاوره با متخصصین آیورودا ، به خودتان اجازه دهید که برای گوش دادن به آنچه ذهن و بدنتان در این زمستان نیاز دارد، احساس قدرت کنید، با این آگاهی که می‌توانید با آسانا، پرانایاما و تمرین‌های مدیتیشن پیام های درونی خود را در دریافت کنید تا خود را به تعادل برگردانید.

 

 

 

آسانا (و هر ورزش) در طول زمستان در ساعات 6 تا 10 صبح بسیار مفید است تا به تعادل صبح‌های سرد و تاریک کمک کند و به شما انرژی یا نشاطی را بدهد که برای شروع راحت روزتان نیاز دارید. احترام گذاشتن به اینکه کدام دوشا در محیط بیرون از خانه شما و همچنین درون شما غالب است، عامل مهمی برای متعادل کردن سلامت روان شما و حفظ عملکرد خوب سیستم عصبی در طول زمستان خواهد بود.

 

 

 

در اینجا چند راهنمایی برای تمرینات آسانا، تنفس و مدیتیشن برای شما وجود دارد که بر اساس این که کدام یک از انرژی کافا یا واتا در شما غالب است.

 

 

تمرینات یوگا برای تسکین انرژی واتا

زمانی که احساس نگرانی، اضطراب و یا تشتت فکر می کنید ذهنتان بیقرار است

توصیه هایی برای تمرین آسانا:

 


تمرین آهسته ‌تر، ملایم ‌تر و منطقی ‌تر را ترجیح دهید

اکنون زمانی نیست که انرژی خودتان را تا سر حد ممکن استفاده کنید بلکه در 50 تا 70 درصد ظرفیت خود باقی بمانید و بیشتر استفاده نکنید و بیش از حد فشار نیاورید و واتا را در درون خود بیش از حد تحریک نکنید.

توصیه هایی که باید در نظر گرفته شوند:

برای گرم کردن خود بیشتر وقت بگذارید
از طریق بینی نفس (دم و بازدم) بکشید
سلام بر خورشید را به آرامی و ملایم انجام دهید (هیچ چیز تند و سریع یا پرش نباید باشد)
آساناهای خم به جلو را بیشتر و با مکث طولانی تری نسبت به آساناهای خم به عقب انجام دهید
در آساناهای تعادلی بیشتر مکث و تمرکز کنید
آساناهای نشسته را بیشتر از آساناهای ایستاده تمرین کنید
آساناهایی که در آن نیم تنه بالایی پایین تر از نیم تنه پایینی قرار می گیرند را با مکث بیشتری انجام دهید
آسانایی که در آن پیچش ستون فقرات انجام می شود را با مکث بیشتری انجام دهید
تمرین آسانای تمساح مفید است
تمرین شاواسانا کمی طولانی تر از دیگر زمان ها انجام شود (10 تا 20 دقیقه)
یک پتو یا حوله نازک رول شده را زیر زانوهای خود قرار دهید و خود را با یک پتو بپوشانید.

 

پرانایاما

 

دم و بازدم آهسته و همچنین تنفس شکمی به ویژه در لحظه‌ای که واتا زیاد است بسیار مفید و تاثیر گذار است. تمرین‌هایی که از انرژی واتا را متعادل می‌کنند، حتی زمانی که تحت تأثیر اثرات واتا قرار نگرفته‌اید، میتواند مناسب باشند مانند تنفس نادی شودانا

مراقبه

یوگا نیدرا علم استراحت آگاهانه عمیق و تکنیکی باستانی است که به شما کمک می کند تا از افکار ناخوشایند خود جدا شوید، تنش و درد را از بدن خود رها کنید، آرامش را در سراسر وجودتان تقویت کنید و به درونی ترین نیاز خود بپردازید. در نتیجه، می تواند توانایی شما را برای استراحت و خواب عمیق تر نیز بهبود بخشد.

در حقیقت این تجربه مدیتیشن هدایت شده ، سیستم عصبی شما را آرام می کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد، سیستم غدد درون ریز شما (بله هورمون ها!) را متعادل می کند و بازسازی و ترمیم سلول های شما را تحریک می کند. یوگا نیدرا به شما ارتباط عمیق تری با بدن، انرژی، ذهن، شهود و سعادت شما ارائه می دهد. این تمرین به شما کمک می کند تا وضعیت خود را به موقع تغییر دهید، بنابراین در حالتی راحت تر شروع به کار خواهید کرد.

 

 

تمرینات یوگا برای تعادل انرژی کافا

 

 

وقتی احساس بی ‌حالی، احساس سنگینی یا سستی می‌کنید در این حالت دوشای کافا در شما شدت یافته است

توصیه هایی برای تمرین آسانا:

 


آساناهایی که در آنها تحرک و پویایی بیشتری باشد ، مناسب هستند

در حین تمرین و ورزش ، حدود 60 تا 80 درصد از ظرفیت انرژی خود ، گرما و شدت در تمرین ایجاد کنید.

توصیه هایی که باید در نظر گرفته شوند:

برای گرم کردن وقت بیشتری بگذارید
از طریق بینی نفس (دم و بازدم) بکشید تا گرمای بیشتری در بدن تان تولید شود
سلام خورشید را با سرعت انجام دهید تا جایی که نفس شما تندتر شود
ژست جنگجو: I، II، جنگجوی معکوس
آساناهای رو به جلو: نشسته یا ایستاده
آساناهای کبرا، کمان، رقصنده
آساناهای پیچشی برای تقویت شکم و تحریک هضم
تمرینات قدرتی
شاواسانای کوتاه تر (5 تا 10 دقیقه)
بالش یا پتوی نورد شده را زیر نیم تنه قرار دهید

 

پرانایاما

سه تمرین تنفسی کاپالابهاتی (نفس درخشان جمجمه)، بهاستریکا ، سوریا بهدانا (تنفس از سوراخ راست بینی) برای ایجاد گرما، تقویت انرژی، افزایش گردش خون و تحریک هضم بسیار مناسب هستند

 

مراقبه

در یک مکان آرام، محیطی را در منطقه ای که در آن احساس امنیت می کنید تصور کنید. برای تصور آن ، زمان صرف کنید فقط اجازه دهید فضا باز باشد و در عین حال به همه ویژگی های آن (مناظر، صداها، بوها، احساسات، انرژی) توجه کنید.

در این زمستان، در جریان مکالمه‌ای باشید که بدن و ذهنتان با شما دارند. به انرژی موجود در درون و اطراف خود توجه کنید تا بتوانید با ایجاد زمینه یا ارتقای مورد نیاز خود را ملاقات کنید. به تمرینات یوگا آسانا، پرانایاما و مدیتیشن خود اجازه دهید مانند یک پتوی نرم، گرم و دنج در طول فصل زمستان از سیستم عصبی، سلامت روان و سلامت کلی شما حمایت کنند.

میتوانید با شرکت در دوره سلامتی به روش آیورودا که در پایین این صفحه ، بنر آن قرار دارد ، از راهکارهای کامل و گسترده آیورودا برای حفظ سلامتی ذهنی و بدنی در طول 4 فصل آگاه شوید


 

مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا یوگا برای هماهنگی فصلی در زمستان