دانش آیورودا (علم زندگی)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

Sync with the Winter همگام سازی با فصل زمستان

 

 

توضیحات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی وجود دارد که چرا تغییرات فصلی و دمای سرد تر و روزهای تاریک زمستان می تواند باعث شود شما احساس انرژی کمتری داشته باشید، اشتهای نامنظم ایجاد کند، بر خواب شما تأثیر بگذارد و در ماه های زمستان احساس ناراحتی کنید.

بسیاری از مردم این تغییرات را در خود با تغییر فصل تجربه می کنند. برخی از آنها بیشتر در معرض عوامل تأثیرگذار بر خلق و خوی ناشی از تغییرات فصلی هستند. در واقع برخی از افراد علائم آنقدر شدید را تجربه می‌کنند که تشخیص بالینی اختلال عاطفی فصلی که نوعی افسردگی است ، تشخیص داده می شود

 

 

 

چگونه بدن شما زمان را نگه می دارد: ریتم های شبانه روزی و ساعت اصلی درونی شما

 

 


ریتم‌های شبانه‌روزی، ساعت درونی شما، بر روی یک چرخه تقریباً 24 ساعته عمل می‌کنند و بر زمانی که احساس خواب آلودگی می‌کنید، زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، و زمانی که فرآیندهای مختلف بدن را انجام می‌دهید، تأثیر می‌گذارند.
شما یک ساعت داخلی دارید که ریتم های شبانه روزی شما را هماهنگ می کند . این چرخه به قدری قابل توجه است که جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی 2017 به جفری سی هال، مایکل روزباش و مایکل دبلیو یانگ برای "اکتشافاتی که توضیح می‌دهند چگونه گیاهان، حیوانات و انسان‌ها ریتم‌های بیولوژیکی خود را به گونه‌ای تطبیق می‌دهند" اهدا شد.

 

 

 

این ریتم های شبانه روزی توسط گروهی از اعصاب در هیپوتالاموس مغز به نام هسته سوپراکیاسماتیک یا ساعت اصلی شما تنظیم می شود. این مرکز سیگنال‌دهی عمدتاً به نشانه‌های محیطی مانند نور و تاریکی و دمای هوا پاسخ می‌دهد تا ترشح هورمون‌ها را تحریک کند، دما را تنظیم کند و بر متابولیسم، خواب و خلق و خوی تأثیر بگذارد.

وقتی همه چیز در تعادل باشد و برنامه خواب و غذا خوردن را به طور منظم حفظ کنید، بدن شما می تواند مانند ساعت حرکت کند. برای مثال، دمای بدن شما درست قبل از سحر افزایش می‌یابد تا به شما کمک کند احساس هوشیاری و آمادگی برای بیدار شدن کنید، و در شب برای کمک به خواب ، کاهش می‌یابد.

 

 

اما هنگامی که ساعت بدن شما به دلیل وقفه های گاه به گاه یا مداوم الگوهای خواب، تغییر در قرار گرفتن در معرض نور، کار کردن در شیفت شب، یا سایر اختلالات در برنامه شما دچار اختلال می شود یا از تعادل خارج می شود، ریتم طبیعی شبانه روزی شما می تواند تسریع یا کند شود که منجر به آبشاری از اثرات فیزیولوژیکی خواهد شد

 

 

 

اختلال در ریتم شبانه روزی می تواند منجر به عدم تعادل در سلامت شود

 


از آنجایی که این الگوهای نوسانی تأثیرات گسترده ای در سراسر بدن دارند، هنگامی که ریتم شبانه روزی مختل می شود، تأثیرات مختلفی بر سلامتی می تواند ایجاد شود . مانند:

آسم
بیماری قلب و عروقی
فشار خون بالا
بیخوابی
اختلالات متابولیک
اختلالات عصبی

 

 

به عنوان مثال، کاهش قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید در طول روزهای کوتاه زمستان یکی از عوامل مهم در تغییرات خلقی فصلی است. ساعت شبانه روزی تغییرات طول روز را کنترل می کند، بنابراین وقتی نور روز کمتر باشد، ساعت شما خاموش می شود.

 

 

نشان داده شده است که نور کمتر در طول روز منجر به تولید کمتر سروتونین می شود ، یک انتقال دهنده عصبی که به تنظیم خلق و خوی کمک می کند و به احساس رفاه و شادی کمک می کند. علاوه بر این، تغییر چرخه روشنایی تاریکی نیز بر تولید ملاتونین در مغز تأثیر می گذارد . این هورمون خواب را تحریک می کند و بر تولید هورمون های استرس تاثیر می گذارد.

 

SLEEP WINTER همگام سازی با فصل زمستان

 

 

 

این اختلالات در ریتم شبانه روزی شما در طول ماه های زمستان:

بر چرخه خواب و بیداری شما تأثیر می گذارد
هضم غذا را مختل می کند
به افزایش خطر اختلالات خلقی در دراز مدت کمک می کند

 

 

 

 

بدن خود را با فصول همگام کنید

 

 

 

همانطور که گیاهان از الگوهای چرخه ای پیروی می کنند، می توانید با الگوهای ذاتی طبیعت هماهنگی بیشتری داشته باشید تا به حفظ تعادل بدن کمک کنید. بسیاری از سنت های پزشکی، مانند آیورودا و طب سنتی چینی، دانش ریتم های شبانه روزی را در رویکردهای خود برای جستجوی سلامت متعادل گنجانده اند.

اگر کمی احساس می‌کنید و آماده خواب زمستانی تا بهار هستید، برخی از این استراتژی‌ها را برای تعادل مجدد و لذت بردن از فصل در نظر بگیرید!

 

 

 

 

1. به خود اجازه استراحت دهید

 

 


با نور خورشید کمتر و دماهای سردتر، طبیعی است که در ماه‌های سردتر به دنبال استراحت باشید و زمان بیشتری را در انعکاس سپری کنید. استراحت برای سلامتی شما در تمام طول سال بسیار مهم است و به ویژه برای کمک به بدن شما برای سازگاری با فصول در حال تغییر بسیار مهم است. قبل از فراگیر شدن الکتریسیته، مردم با چرخه های خورشید و ماه زندگی می کردند – با طلوع خورشید بیدار می شدند، در نور روز فعال می ماندند و با شروع تاریکی برای استراحت ، سرعت و فعالیت خود را کاهش می دادند. اما در زندگی مدرن، بسیاری در محیط های شهری زندگی می کنند و با الگوهای طبیعت ارتباطی ندارند.

 

 

 

از آنجایی که بدن شما در روزهای کوتاه‌تر زمستان ساعات کمتری در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، غده صنوبری در مغز ملاتونین بیشتری تولید می‌کند که باعث می‌شود احساس خواب آلودگی کنید. به جای اینکه با ساعت شبانه روزی خود مبارزه کنید و خود را مجبور کنید که در طول سال به برنامه یکسانی پایبند باشید، از این به عنوان فرصتی برای تماس با بدن خود و گوش دادن به آن استفاده کنید.

 

 

 

آیورودا پیشنهاد می کند که ساعت 10 شب به رختخواب بروید تا بدن خود را برای کاهش سرعت آماده کنید و به آن اجازه دهید به حالت استراحت و ترمیم وارد شود ، حداقل یک ساعت قبل از خواب، زمان استراحت با کیفیت را انتخاب کنید. از ورزش کردن در اواخر روز خودداری کنید و وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور آبی مصنوعی صفحه نمایش موبایل به ساعت داخلی بدن شما کمک می‌کند تا برای خواب عمیق‌تر و آرام‌تر آماده شوید و وارد آن شوید. سعی کنید نورها را کم کنید، یک حمام آب گرم بگیرید، یا به تمرینات کششی سبک یا یوگای ترمیمی بپردازید تا بدن خود را برای خواب آماده کنید .

 

 

 sun in winter

 

2. اجازه دهید آفتاب وارد شود

 

 


از آنجایی که نور خورشید تأثیر قدرتمندی بر ریتم شبانه روزی شما دارد، مهم است که زمان خود را زیر نور طبیعی خورشید حتی در هوای سردتر بگذرانید. برای همگام ماندن با چرخه تقریباً 24 ساعته، مغز به ورودی نور خورشید از طریق گیرنده های نوری در چشمان شما نیاز دارد تا سیگنال ها را مستقیماً به هیپوتالاموس ارسال کند و بر ساعت شبانه روزی شما تأثیر بگذارد.

 

 

 

گذراندن زمان در خارج از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به همگام سازی ساعت داخلی شما کمک کند . صبح زمان بسیار مهمی برای هماهنگ نگه داشتن ساعت داخلی شماست. هنگامی که به تدریج با نور خورشید از خواب بیدار می شوید، هورمون هایی مانند سروتونین و کورتیزول را تحریک می کند تا به تدریج ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن شما را افزایش دهد. این به بدن اجازه می دهد تا با آرامش از خواب به فعالیت تبدیل شود و شما را برای روز آماده می کند. حتی به سادگی اول صبح ، پرده ها را باز کنید یا 15 دقیقه پیاده روی بیرون زیر نور آفتاب داشته باشید، می تواند روحیه شما را تقویت کند و به شما کمک کند تعادل بیشتری داشته باشید.

 

 

 

 

 

 breat meditation روی نفس خود تمرکز کنید

 

 

3 . روی تنفس خود ، تمرکز کنید 

 


مانند طبیعت، بدن و ذهن در اواخر پاییز و اوایل زمستان تمایل به کند شدن دارند. ورزش و فعالیت بیش از حد می تواند به عدم تعادل و فرسودگی در زمانی که بدن میل به استراحت و تجدید حیات دارد کمک کند. اگر احساس خستگی می کنید، سرعت خود را کم کنید. اگر بدنتان به شما می گوید به جای دویدن طولانی، یک جلسه یوگای ترمیمی ملایم انجام دهید، گوش کنید. اگر احساس خستگی می‌کنید، زمان آرامی را برای مدیتیشن یا یک تمرین آرام‌سازی هدایت شده اختصاص دهید. توجه داشته باشید که بدن شما به طور طبیعی چگونه کار می کند تا تعادل شما را حفظ کند.

 

 

 

به گفته آیورودا، با سرد شدن هوا، ریه ها به ویژه در معرض عدم تعادل و بیماری هستند. هر روز زمانی را برای توجه به نفس خود اختصاص دهید و چند تنفس آهسته و عمیق متمرکز را تمرین کنید. همچنین می‌توانید تعداد زیادی کشش بازو و حالت‌های بازکننده قلب را در تمرین یوگا خود بگنجانید تا ریه‌ها را باز کرده و بافت همبند را که آنها را پشتیبانی می‌کند، بکشید.

 

 

 

 

4. بدن را از خشکی نجات دهید

 

 


هیدراته ماندن و جلوگیری از خشکی بیش از حد نیز می تواند به حفظ تعادل شما کمک کند. آبهیانگا یا ماساژ روغنی یک تمرین آیورودا است که بدن را تغذیه می کند و ذهن را آرام می کند. مخصوصاً در ماه‌های سرد و خشک زمستان متعادل‌کننده است و می‌تواند برای خودمراقبتی ترمیمی در برنامه روزانه شما گنجانده شود.

 

 

پوست خود را با روغن کنجد گرم و ارگانیک ماساژ دهید تا سیستم عصبی تسکین یابد، سیستم لنفاوی شما جریان داشته باشد و پوست شما هیدراته شود. همچنین ممکن است تمایل داشته باشید که یک قطره روغن کنجد یا نارگیل را به داخل مجرای بینی خود بمالید تا در هوای خشک و خنک ، مرطوب و روغن کاری شوند.

 

 

در فصل زمستان، سعی کنید طرز فکر خود را تغییر دهید و از آن به عنوان زمان تجدید و انرژی مجدد استفاده کنید. یک یا دو عادت جدید انتخاب کنید و به احساس ذهن و بدن خود توجه کنید.

با توجه به ریتم‌های روزانه ‌تان و ثابت ماندن و در ارتباط بودن با طبیعت، می‌توانید سرحال و با چشم‌اندازی مثبت ظاهر شوید.

 

 


 

مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا همگام سازی با فصل زمستان