دانش آیورودا (علم زندگی)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

Heal Naturally with Ayurveda درمان طبیعی با آیورودا

 

 

وقتی که غذا، تجربیات و احساسات به طور کامل در بدن ما هضم و جذب نمی شود ، باقیمانده‌های سمی در بافت بدن ما ذخیره می‌شوند و باعث عدم تعادل و در نهایت ، بیماری می‌شوند.

هزاران سال پیش، پزشکان آیورودا باستانی ، پانچاکارما را توسعه دادند، یک فرآیند پاکسازی را انجام دادند که سموم فیزیکی و احساسی را در سطح سلولی آزاد می‌کند و شفابخشی ذاتی بدن را بازیابی می‌کند. این درمان موثر در طی چند روز  انجام می شود و به بدن ، زمان کافی برای زندگی و تجربه بیشتر درمان کامل را می دهد.

 

 

پانچاکارما شامل درمانهای ماساژ آیورودا و درمانهای سمزدایی طبیعی است. انجام روش پانچاکارما برای هر فردی منحصر به او می باشد که بر اساس تیپ بدن او یا همان دوشای بدنش تعیین می شود که در آن از روغن ها و گیاهان خاص برای درمان و پرورش قوای فکری و بدن فرد در سطح سلولی انجام می شود

 



 

 

پانچاکارما چگونه کار می کنم؟

 

 


پانچاکارما یک اصطلاح سانسکریت است که به معنای «پنج عمل» ( پانچا = پنج و کارما = عمل) است که به پنج روش مختلف پاکسازی و جوانسازی در کتاب های درسی کلاسیک آیورودا اشاره دارد.

 

 

در برخی مراکز آیورودا در شهرهای مختلف همیشه از پنج روش استفاده نمی شود بلکه ممکن است تعداد آن بیشتر از پنج روش شود اما با اینحال تمامی این روشها بسته به نوع ذهن بدن (تیپ دوشایی بدن) و مشکلات سلامت فرد تعیین می شوند که معمولا در روش پانچاکارما این مراحل قرار دارد:

 

 


 

مرحله 1: مراحل آماده سازی

 

 

پانچاکارما با ماساژ بدن با روغن آغاز می‌شود، فرآیندی که در آن اسانس‌های خالص به کار می‌روند و می‌توانند سموم را از بین ببرند. این مرحله شامل تکمیل‌سازی با دانه‌های ارگانیک و همچنین درمان‌های آرامبخش با استفاده از روغن‌های گیاهی است.

 

 

علاوه بر ماساژ بدن با روغن ، می‌توانیم از مصرف داخلی روغن به منظور  کمک به بدن برای شروع سم زدایی در مرحله آماده‌سازی استفاده کنیم. غذاهای خاصی وجود دارند که این فرآیند را تقویت می کنند، از جمله دانه های کنجد و روغن گیاهی .

 

 


 

مرحله 2: دفع سموم انباشته شده

 


وقتی سموم بدن متمرکز شدند، از درمان های ملایمی برای آزادسازی آنها از بدن استفاده می شود. این درمان شامل مجموعه‌ای از روشهای روزانه آیورودا است که برای نوع تیپ دوشایی و خاص یک فرد طراحی شده است . به عنوان مثال تیپ بدنی واتایی که معمولا خشک و سرد است، از روغن‌های مغذی و گرم‌کننده و گیاهان دارویی ویژه دوشای واتا استفاده می‌شود. در مقابل، آنهایی که بیشتر از نوع تیپ بدنی پیتایی هستند ، طبعی بیش از حد گرم دارند و بنابراین برای آنها از روغن های خنک کننده، آرام بخش، گیاهان و تکنیک هایی استفاده می شود که دوشای پیتا را متعادل نماید.

 

 


 

Ayurvedic Panchakarma therphy

 

سایر درمان های سم زدایی

 

 

مرحله حذف پانچاکارما همچنین شامل NASYA  می شود که یک درمان آیورودا است و به آرامی دستگاه فوقانی و سینوس ها را تمیز می کند. این فرآیند تسکین دهنده از روغن های گیاهی خالص برای بهبود جریان انرژی زندگی (پرانا) استفاده می کند و به شما کمک می کند آزادانه و راحت نفس بکشید.

 

 

بسته به نوع ذهن و بدن (تیپ دوشایی بدن) ، پانچاکارما ممکن است شامل درمان سوئدانا یا تعرق نیز باشد. سوئدانا یک کلمه سانسکریت به معنای «آنچه که در سیستم گرما تولید می کند» است. برای گرم کردن بدن از روشهای درمانی مخصوص بخار و روغن گرم استفاده می شود. این فرآیند به باز کردن کانال‌های گردش خون (srotas) در بدن کمک می‌کند و به سموم اجازه می‌دهد راحت‌تر از بافت‌ها به سمت دستگاه گوارش برای عمل دفع ، جریان پیدا کنند. Swedana همچنین بدن را آرام می کند، تنش را از بین می برد و اجازه می دهد ناخالصی ها از طریق غدد عرق از بین بروند.

 

 


 

مرحله 3: جوان سازی


مرحله آخر پانچاکارما ، Rasyana (راسایانا) است، اصطلاحی که به معنای «آنچه مغذی می باشد» است. به گفته آیورودا، زمانی که سموم پاک شدند، زمان حیاتی برای شروع دوباره برای بدن با غذاها و گیاهان طبیعی، درمان‌های احیاکننده مانند مدیتیشن و یوگا است.

 

 


 

 

چه زمانی و چند وقت یکبار باید پانچاکارما را انجام دهم؟

 


در هند امروز، عمل پانچاکارما به صورت فصلی و بیشتر توسط افراد مرفه و معدود کسانی است که وفادارانه پایبند آیورودا می باشند. با این حال، متون کلاسیک به وضوح بیان می کند که همه به پانچاکارما نیاز دارند. سه بار در سال پیشنهاد می شود - به طور ایده آل در ابتدای فصول بهار، پاییز و زمستان - و همچنین زمانی که فرد احساس می کند رنجور شده یا یک بیماری خاص را تجربه می کند.

 

 

پروسه پانچاکارما به بدن شما اجازه می دهد تا سموم فیزیکی و احساسی ذخیره شده در اعماق سلول ها، بافت ها و اندام هایتان را آزاد کند و به شما احساس دوباره حیات می دهد.

 

 


 

 

چرا سم زدایی مهم است ؟

 


وقتی که انرژی های گوارشی ما، که به عنوان آگنی (آتش) AGNI شناخته می شوند، قوی هستند، بدن ما بافت های سالمی را ایجاد می کند، مواد زائد را به طور طبیعی حذف می کند و جوهر ظریفی به نام اوجاس تولید می کند.

 

 

اوجاس ، در بدن به عنوان درونی ترین شیره فیزیولوژی روانی تصور می شود ، برای وضوح ادراک ، قدرت بدنی و ایمنی است. از طرف دیگر، اگر آگنی شما ضعیف باشد، هضم ناقص است و سمومی ایجاد می کند که در بدن ذخیره می شود. این سموم ایجاد شده به نام آما AMA شناخته می شود.

 

 

وقتی آما در بدن انباشته می شود، جریان انرژی، اطلاعات و تغذیه را در سراسر سیستم مسدود می کند. آیورودا این تجمع سموم را علت اصلی همه بیماری ها می داند. یک مثال معمولی در این مورد، تجمع کلسترول است که با گذشت زمان، این امر به انسداد رگ‌های خونی و شریان‌ها و در نهایت حمله قلبی منجر می‌شود.

 

 

 

در حالی که درک آگنی و آما از نظر غذایی آسان است، مهم است که به یاد داشته باشید که ذهن و قلب شما به طور مداوم انرژی و اطلاعات را نیز هضم می کند. در حال حاضر قوای گوارشی ذهنی شما در تلاش است تا ایده های این مقاله را به اجزایی تقسیم بندی کند که عقل شما آن را جذب کند. به طور مشابه، آگنی عاطفی شما مسئول پردازش تجربیات و احساسات شما است مانند لبخند یکی از عزیزان، انتقاد غیرمنتظره در محل کار، یا هیجان یک رابطه جدید است.

 

 

 

وقتی آگنی عاطفی شما قوی باشید، می توانید هر چیزی را که مغذی است ذخیره کرده و بقیه را حذف کنید. با این حال، ناتوانی در متابولیسم احساس، به اندازه غذای هضم نشده، باقی مانده سمی ایجاد می کند. در واقع، خشم فروخورده، غم و اندوه طولانی مدت و احساس گناه طولانی مدت برای اکثر مردم نسبت به مشکلات معالجه ناتوان تر است.

 

برای داشتن سلامتی مطلوب، حفظ آتش قوی غذایی و دفع سموم از بدن بسیار مهم است. به همین دلیل، پاکسازی پانچاکارما و یک برنامه روزانه بسیار مفید است.


 

مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا درمان طبیعی با آیورودا