دانش آیورودا (علم زندگی)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اثرات استرس بر بدن

اثرات استرس بر بدن

 

نکاتی که در پی می آید ، به شما اثبات خواهند کرد که چرا استرس مانند سم در بدن اثر میکند و می بایست از آن دوری کرد :

۱/ استرس بیانِ ژنی را تغییر میدهد : مواد شیمیاییِ تولید شده در بدن در زمان استرس میتواند در الگوهای ژنی بدن تغییر ایجاد کند. این ژن‌ها بر نحوه ذخیره سازی چربی در بدن ، نحوه عملکرد دستگاه ایمنی بدن ، سرعت پیر شدن جسم و احتمال ابتلا به سرطان نظارت داشته و استرس میتواند به شدت آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

۲ / اتفاقات دوران کودکی بر میزان استرس تاثیر میگذارد : پژوهش‌‎های انجام شده نشان میدهد که حتی اتفاقات دوران کودکی میتواند تعیین کننده‌ سطح هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) در مقادیر بالا و پایین باشد. هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) بر میزان ترشح غدد فوق‌ کلیوی و همچنین استرس تاثیر مستقیم دارد.

۳/ استرس به مغز آسیب میرساند : سطوح بالای هورمون استرس می‌تواند به بخش‌های مهم مغز مانند هیپوکمپوس آسیب جدی وارد کند. هیپوکمپوس قسمتی از دستگاه کناره‌ای مغز و مسئول حافظه است. یکی از دلایلی که افراد پس از دوران طولانی مدت ابتلا به استرس مزمن به «خستگی غدد فوق کلیوی» مبتلا میشوند این است که مغز برای نجات خود ترشحات غدد فوق کلیوی را کنار میگذارد.

۴/ استرس دستگاه ایمنی را از کار انداخته و التهاب را زیاد میکند : طولانی‌تر شدن زمان خوب شدن زخم‌ها ، کاهش تاثیر محافظتی واکسن‌ها و افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ها از جمله آثار مخرب استرس است. استرس همچنین میتواند «عفونت‌های پنهان» را دوباره فعال کند. افرادی که تبخال میزنند ، این مورد را تجربه کرده‌اند.
                         
۵/ استرس مزمن به میتوکندریها آسیب میرساند : میتوکندریها اندامکهایی هستند که وظیفه آنها تنفس سلولی و نوعی دستگاه انتقال انرژی است که موجب میشوند انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی با عمل فسفوریلاسیون اکسیداتیو ، به صورت پیوندهای پرانرژی فسفات (آدنوزین تری فسفات) ذخیره شود. میتوکُندریها کارخانه های تولید انرژی بوده و در واقع ارز مبادلاتی تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن برای انجام فعالیت است. خبر خوش اینکه اگر استرس از بین رود ، این وضعیت میتواند به حالت اصلی خود باز گردد.

۶/ استرس توان سمزدایی و سرعت متابولیسم بدن را کم میکند : صدها هزار ژن در بدن وجود دارند که مسئول تنظیم آنزیم‌هایی هستند که چربی‌ها را تجزیه کرده و آثار منفی داروهای مصرفی را از بین میبرند. بر اساس چندین مطالعه‌ انجام شده ، استرس به شکلی کاملا منفی بر عملکرد آن ژن‌ها تاثیر میگذارد. استرس همچنین میل شما به مصرفیِ چربی و قند را بالا میبرد و از این طریق بر سموم بدن شما می‌افزاید.

۷/ دستگاه قلبی ، عروقی بدن نیز از استرس تاثیر میگیرد : در مطالعات انجام شده مشخص شده است که استرس مزمن ضخامت دیواره‌های سرخرگ‌ها را بیشتر کرده و فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش میدهد.

۸/ استرس با هورمون‌های جنسی تداخل دارد : استرس بر کمیت و کیفیت ترشح هورمون‌های جنسی تاثیر گذاشته و گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی را افزایش میدهد. استرس مزمن میزان تولید کورتیزول را افزایش داده و در نهایت موجب کاهش تولید هورمون‌های جنسی میشود.

۹/ استرس برای استخوانها و عضلات نیز مضر است : سطح بالای استرس با تراکم پایین مواد معدنی استخوان در ارتباط است. چندین مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به استرس مزمن بیشتر به دردهای جسمانی مبتلا میشوند.

۱۰/ روده ها و سطح استرس با هم در ارتباط ‌هستند : شاید شنیده باشید که حدود ۹۵ درصد سروتونین (نوعی انتقال‌دهنده‌ عصبی از نوع مونو آمینه اسید بیوژنیک) در روده ها‌ وجود دارند. به همین دلیل است که وقتی که عصبی یا ناراحت میشوید ، دل‌ درد را تجربه میکنید ، چون استرس سرعت انتقال و حرکت در داخل روده را کاسته و منجر به یبوست و اختلال در گردش مجدد هورمون‌هایی نظیر استروژن در داخل کبد میشود. استرس میتواند عامل تکثیر سریع باکتری‌های مضر نیز شود.

حال که با مضرات استرس آشنا شدید ، سعی کنید تا از آن دوری کنید. برای اینکار میتوانید از یوگا و مدیتیشن بهره بگیرید. همچنین ریلکسیشن و وانهادگی را تجربه نمائید. با حفظ آگاهی و تغییر دیدگاه خود نیز براحتی میتوانید از عوامل استرس زا دوری کنید

 

{jcomments on}

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه خبرها وبلاگ اثرات استرس بر بدن