دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

Relationship with Dosha آگاهانه با دوشاها ارتباط برقرار کنید

 

 

آگاهانه با دوشاها ارتباط برقرار کنید

 

 

از آنجایی که سه دوشا ، ماهیت یا پراکریتی هر فرد را توصیف می‌کنند، قطعا به آگاهانه‌تر کردن انتخاب‌های زندگی شما کمک می‌کنند و این امر در بهبود مهارت‌های ارتباطی شما بسیار قدرتمند است.

 

 

بسیاری از روانشناسان تأیید می کنند که برای داشتن یک احساس برای هر موقعیتی که دو یا چند نفر در حال صحبت هستند، نیاز به هوش هیجانی (EQ) است، با این حال آیورودا این مفهوم را هزاران سال قبل ، پیش بینی کرده بود.

 

 

در اینجا دستورالعمل های اصلی برای ارتباط آگاهانه با دوشاها آمده است و توجه و رعایت آنها به شما در ارتباط هایتان کمک می کند

 

 

  • در حالت تعادل باشید. مطمئن شوید که طرف مقابل شما نیز آرام بوده و حواسش جمع است.

 

 

بزرگ‌ترین اشتباهی که مردم مرتکب می‌شوند این است که وقتی احساس ناراحتی می‌کنند یا طرف مقابلشان ناراحت است، بحث می‌ کنند، مذاکره می ‌کنند یا با دیگران روبرو می‌شوند.
واتا دوشای خارج از تعادل، اضطراب، پیتا دوشای خارج از تعادل ، خشم و بی حوصلگی و کافا دوشای خارج از تعادل ، سرسختی و مقاومت در فرد ایجاد می کند.

همه ما با این واکنش ها مواجه شده ایم یا خودمان آنها را احساس کرده ایم. آنها هر بار ارتباط ناموفق ایجاد می کنند، بنابراین اگر شما یا طرف مقابل آشکارا در وضعیت متعادلی نیستید، سعی نکنید جلو بروید و ارتباط داشته باشید .

 

 

  • بگذارید واتا دوشا راهنمای اصلی شما باشد.

 

 

زمانی که واتا دوشا در تعادل باشد ، فرد نیز خلاق ، انعطاف پذیر، شهودی و مثبت است. این ویژگی ها راه حل و توافق بسیار طبیعی و آسانی را برایتان به ارمغان می آورد. هر زمان که احساس کردید با شخص دیگری هماهنگ هستید و روی همان طول موج کار می کنید، بدانید که این جنبه شهودی واتا است که این هماهنگی را ایجاد می کند.

 

 

از سوی دیگر، واتا دوشا به سرعت حرکت می کند، و زمانی که شما احساس بی حوصلگی، حواس پرتی، عصبانیت یا عدم تصمیم گیری می کنید، اینها علائم عدم تعادل واتا در شما هستند و در این حالت مخاطبان خود را سریع از دست می دهید بنابراین با استفاده از واتا دوشا به عنوان راهنمای اصلی خود، به سرعت متوجه خواهید شد که آیا در حال ارتباط و انتقال افکار و احساسات خود به طرف مقابل هستید یا خیر.

 

 

  • بگذارید فرد پیتا دوشا نظرش را بگوید.

 

 

انواع پیتا، یا هر کسی که مقدار زیادی از این دوشا را در تیپ بدنی خود دارد، فردی خوش بیان، منظم، با انگیزه بالا و با توان توانایی مدیریتی خوبی است. در یک جلسه یا صرفاً در یک مکالمه، می توانید احساس کنید که چه زمانی یک نفر باید بدون توجه به هر چیزی صحبت کند و یا ممکن است در مورد گوش دادن به صحبت های طرف مقابل بی صبری نشان دهد. این اغلب تأثیر پیتا دوشا در فرد است.

 

 

پیتا نیاز به مشارکت دارد. اگر چه افراد پیتایی در صورت عصبانیت در معرض خشم و بی ‌شکیبایی قرار می‌ گیرند، اما تیپ‌های پیتا معتقدند که تحت تأثیر احساسات قرار نمی‌ گیرند و استفاده از احساسات برای متقاعد کردن آنها کارساز نخواهد بود. شما باید بحث را بر مبنای منطقی نگه دارید. گفتن "من این ایده را دوست ندارم" بی تاثیر است. ارائه دلایل منطقی برای اینکه یک ایده به نتیجه نمی رسد معمولاً در مقابل این افراد بسیار بهتر است.

 

 

  • فرد کافایی را آرام و پایدار نگه دارید.

 

 

انواع کافا یا هر کسی که رگه‌ای قوی از این دوشا در بدن خود دارد، طبیعتاً فردی آرام و پایدار است. افراد کافایی افرادی دلسوز، آرامش بخش و قابل اعتماد هستند . اما کافا کُندترین دوشا برای تغییر است و به طور کلی تغییر را دوست ندارد یا در مقابل آن مقاومت می کند. اینها از آن دسته افرادی هستند که به نظر می رسد به طرح های جدید، نوآوری و تفکر سوداگرانه تمایلی نداشته و اعتراض دارند.

 

 

شما نمی توانید فرد کافایی را برای رسیدن به هدف خود تحت فشار قرار دهید ، او به سادگی مخالفت می کند و از تغییر موضع خود ، خودداری می کند. آنچه در مقابل این افراد مورد نیاز است ، صبر، اطمینان و ملاحظه است، زیرا انواع کافایی اغلب به عنوان افراد آرام و ساکن شناخته می شوند. اینها کسانی هستند که باید بروند و مدت زمانی درباره شرایط خودشان فکر کنند. نوع مخالف و مقابل افراد کافایی ، افراد واتایی هستند که مستعد شتابزدگی در تصمیم گیری هستند، بنابراین خوب است متوجه شوید که شما و شخصی که می خواهید با او ارتباط برقرار کنید، در چه نقطه ای قرار می گیرید و از کدام تیپ های بدنی است ؟ واتایی ؟ پیتایی ؟ یا کافایی ؟

 

 

  • آگاهانه خود را متمرکز کنید.

 

 

هنگامی که دوشاهای شما متعادل هستند، احساس تمرکز و آرامش می کنید. این حالت به شما این امکان را می دهد که با خودتان ، آنچه می خواهید یا نیاز دارید در تماس باشید و به حوزه های عمیق تری از آگاهی مرتبط شوید. از آنجایی که اینها چیزهای مطلوبی هستند، خوب است بدانید که چگونه آگاهانه متمرکز شوید.

 

 

این تکنیک ساده است و با تمرین بهبود می یابد.

 

در مکانی ساکت بنشینید که مزاحمتی برای شما ایجاد نشود. چشمان خود را ببندید و سه نفس طولانی، آهسته و عمیق بکشید. وقتی احساس آرامش کردید، توجه خود را در ناحیه قلب خود قرار دهید و به راحتی نفس بکشید. این کار را به مدت 5 دقیقه انجام دهید، سپس قبل از باز کردن چشمان خود و بازگشت به فعالیت خود، لحظه ای آرام بنشینید. خوب است قبل از وارد شدن به هر مکالمه یا جلسه جدی ، تمرکز خود را داشته باشید.

 

 

  • تنفس کاهش استرس را یاد بگیرید.

 

 

ممکن است در مورد تنفس واگ شنیده باشید، که بسیار ساده است، اما یکی از موثرترین تسکین دهنده های استرس است، به خصوص در کوتاه مدت ، زمانی که مثلاً در محل کار احساس خستگی می کنید. چیزی که این تکنیک تنفس را بسیار موثر می کند این است که عصب واگ را تحریک می کند که بر ضربان قلب، تنفس و پاسخ ما به محرک های بیرونی نظارت دارد.

 

 

 

ساده‌ترین شکل تنفس واگ که می‌توان در هر زمان که احساس می‌کنید نیاز است ، استفاده کرد، به شرح زیر است:

 

 

با 4 شماره (بر حسب ثانیه) آرام نفس بکشید و شکم خود را مانند یک بادکنک ، باد کنید. حال برای 3 تا 5 شماره (با توجه به توانایی خود) نفس تان را حبس کنید و سپس برای 5 شماره به صورت آرام ، نفس خود را بیرون دهید. برای چند دقیقه این تمرین را انجام دهید

 

 

 

کلید تحریک عصب واگ، بازدم آهسته است. شما آگاهانه به سیستم عصبی مرکزی خود می گویید که هر زمان که این کار را انجام می دهید استرس ندارید. خوب است که تنفس واگ را به تمرینی تبدیل کنید که چند بار در روز انجام می دهید . بسیاری از افراد در طول یک عمر استرس سطح پایین، سیستم عصبی غیرارادی خود را بیش از حد تحت فشار قرار داده اند و آن را به عنوان یک امر طبیعی می پذیرند. در واقع، شما نمی توانید خود را در معرض استرس مداوم قرار دهید و تعادل دوشاها در شما همواره برقرار باشد . انجام اقدامات آگاهانه برای کاهش استرس ضروری است و تنفس واگ در عین حال آسان و موثر است.

 

 

  • طبیعت خود را بشناسید و به آن احترام بگذارید. ماهیت طرف مقابل را بشناسید و به آن احترام بگذارید.

 

 

ارتباط ناموفق اغلب بر اساس ناامیدی و سرزنش است. طرف مقابل خیلی کُند یا زورگو یا مضطرب یا لجباز به نظر می رسد و ما بلافاصله این را تقصیر او می دانیم . اما شما دنیا و افراد دیگر را از دریچه دوشای خود می بینید. خصوصیات و ویژگی هایی که به طور طبیعی برای شما به وجود می آیند نیاز به پذیرش دارند. تنها در این صورت است که می‌توانید دنیا را از دریچه‌ای تحریف ‌کننده نبینید و در برابر هر کسی که متفاوت است قضاوت نکنید.

 

 

 

خود قضاوتی و قضاوت در مورد دیگران ارتباط را خراب می کند. همه ما می‌توانیم تشخیص دهیم که چه زمانی علیه ما مورد قضاوت قرار می‌گیرند، و این هر گونه تمایل به گوش دادن، موافقت و همکاری را از بین می‌برد. در حالت ایده‌آل، همه از دیگران قدردانی و تشکر می ‌کنند. این ایده‌آل ممکن است همیشه در دسترس نباشد، اما می‌توانید آگاهانه احترام بگذارید و در نظر داشته باشید که دوشاها در بدو تولد در طبیعت هر فرد ، مانند ژن‌هایش، تنظیم می‌شوند.

 

 

 

شما نمی توانید ژن های خود را تغییر دهید، اما نحوه تفکر، صحبت و رفتار شما تعیین کننده فعالیت ژن است. دوشاها همچنین تحت تأثیر آنچه شما فکر می کنید، می گویید و انجام می دهید قرار دارند. اگر از این موضوع آگاه باشید، می‌توانید گام‌های بزرگی در برقراری ارتباط آگاهانه خود بردارید، زیرا هر بار که با دیگری تعامل می‌کنید، از طریق خصوصیات و صفات دوشاهای خود با آنها ارتباط برقرار می‌کنید.

 


 مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا آگاهانه با دوشاها ارتباط برقرار کنید