دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

5 obstacles to meditation پنج مانع مدیتیشن و روش غلبه بر آنها

 

 

آیورودا برای تمرین کنندگان مدیتیشن : 5 مانعی که تمرین مدیتیشن شما را مسدود می کند و چگونه بر آنها غلبه کنید

 

آیا شما یک مدیتیشن کننده بی قرار هستید؟ و برایتان سخت است که در تمرین مدیتیشن ، متمرکز بمانید؟ در حین تمرین مدیتیشن ، خود را در حال رویاپردازی یا تهیه فهرست های پرمشغله می بینید؟
اگر اینچنین است مطمئن باشید که در این مورد شما تنها نیستید

 

 

بسیاری از مردم یک تمرین مدیتیشن روزانه را نه تنها برای شروع کردن ، بلکه حفظ و ادامه آن را سخت می دانند.

چالش‌های رایج زیادی در تمرین مدیتیشن وجود دارد که ممکن است انگیزه فرد را برای ادامه آن قطع می‌کند. اما باید بدانید که این یک بخش بسیار عادی از سفر مراقبه است. اما با درک آیورودا، امیدی برای عبور موفق تر از آنها وجود دارد.

 

 

 

واضح دیدن: تقویت ساتوا

 

 

در اهداف آیورودا برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری ، تمرکز زیادی بر ایجاد تعادل بین دوشاها و افزایش آگاهی ذهنی ( تقویت ساتوا) وجود دارد.
ساتوا معانی زیادی دارد، از جمله هماهنگی، تعادل، راحتی، نظم، آرامش و وضوح.

 

 

آیورودا حالت اولیه ذهن را ساتویک می‌داند و ذهن ساتویک ذهنی است که برای مدیتیشن آماده است. با این حال، حالت طبیعی ساتویک ذهن ، اغلب توسط انرژی های دیگر پوشیده یا مبهم می شود زیرا وضعیت ذهن ، مستقیماً تحت تأثیر رژیم غذایی فرد و انتخاب های او در سبک زندگی شخصی قرار می گیرد.

 

 

به عنوان مثال، احتمالاً تجربه کرده اید که چگونه برخی از غذاها به شما کمک می کنند تا احساس انرژی و هوشیاری کنید، در حالی که سایر غذاها باعث ایجاد احساس خواب آلودگی ، سنگینی و گیجی می شوند. یا اینکه چگونه برخی از برنامه های تلویزیونی ، سرگرم کننده و آرامش بخش هستند، در حالی که برخی دیگر شما را آشفته و آزرده می کنند. همواره ذهن ما تحت تأثیر انتخاب های ما قرار می گیرد.

 

 

از دیدگاه آیورودا، می‌توانید چالش ‌های رایج مدیتیشن را با استراتژی ‌های ساده زندگی فصلی ، کاهش دهید که سه دوشا را در شما متعادل کرده و ساتوا را تقویت می‌کند.

بنابراین، وقتی نوبت به تمرین مدیتیشن روزانه می‌رسد، اولویت‌بندی و همچنین انتخاب‌های تقویت‌کننده ساتوا و متعادل‌کننده دوشاها در ما ، مستقیماً بر راحتی ، وضوح و ثبات ذهن ما تأثیر می‌گذارد.

 

 

برای اینکه ببینیم چگونه زندگی آیورودایی می تواند به ایجاد یک محیط بهینه تر برای آرامش و وضوح درونی کمک کند، بیایید نگاهی به پنج مانع مهم برای مدیتیشن بیندازیم و ارتباط آنها را با دوشاها بررسی کنیم

 

 5  obstacles to meditation - 5 مانع رایج در تمرین مدیتیشن

 

 

5 مانع رایج در تمرین مدیتیشن

 

 

سنت بودایی به پنج مانع اصلی در طول مراقبه اشاره می کند. این چالش ها ، مراقبه کننده را از تمرین مدیتیشن منحرف می کند.
این موانع ، ذهن را از آگاهی لحظه حال دور کرده و از آرامش و تمرکز جلوگیری می کند.

 

 

اگر این موانع ، تمرین مدیتیشن فرد را به طور مداوم مختل کنند ، مراقبه بلند مدت ممکن است در پرورش حالات عمیق تر بینش و خردی که مدیتیشن می تواند برای فرد تمرین کننده فراهم کند، مشکل بوجود آورد و این برای فرد کاملا آزاردهنده و زیان آور خواهد بود

 

 

 

پنج مانع رایج برای مدیتیشن عبارتند از:

 

 

میل شدید و ولع در امیال نفسانی : خیالبافی، فکر کردن به تعطیلات .
ذهن با تصاویر، تجسم ها و ولع برای دریافت چیزهای خوشایند ، منحرف می شود.

 


بیزاری یا بدخواهی: ذهن قضاوت کننده، منتقد درونی، عدم تمایل به مراقبه، آشفتگی عمومی، احساس آزردگی توسط دیگران.
ذهن با افکار و احساسات در مورد چیزهایی که ناخوشایند هستند منحرف می شود.

 

 

بی قراری: بی قراری با همسویی و وسایل، بدن بی قرار، خارش، خاراندن، ذهن مشغول، ذهن برنامه ریزی کننده، تهیه فهرست های ذهنی.
ذهن با حرکت مداوم منحرف می شود و در ثابت ماندن و در حال حاضر بودن مشکل دارد.



تنبلی یا گیجی: خواب آلودگی، خستگی، بی انگیزگی، سرگیجه ، مشکل در تمرکز، تنبلی بدن، خمیدگی.
ذهن به دلیل بی حالی یا گیجی منحرف می شود و برای هوشیار ماندن مشکل دارد.

 

 

شک: شک، عدم قطعیت، بدبینی، تردید در اینکه آیا "این کار را به درستی انجام می دهد"، نگرانی در مورد اینکه آیا مراقبه ارزشمند است یا خیر.
ذهن به دلیل دلهره و تردید ، منحرف می شود و در متعهد ماندن و حاضر بودن در زمان حال مشکل دارد.

 

 

اخیراً با کدام موانع روبرو شده اید؟

 

اگرچه ما تمایل داریم بارها و بارها با یک مانع روبرو شویم، اما معمول است که در نقطه ای با هر یک از آنها برخورد کنیم. اگر چه حذف کامل موانع دشوار است ، اما دانستن اینکه کدام یک (یا کدام ها) بیشتر شما را از مدیتیشن منحرف می کند، برای کاهش وقوع آن در آینده مفید است.

 

 

دوشاهای نامتعادل شده و 5 مانع

 

دوشاهای نامتعادل شده و 5 مانع

 

 

اکنون که پنج مانع برای مدیتیشن را شناسایی کرده‌ایم، بیایید ببینیم که چقدر شبیه به حالت‌های مرتفع یا آسیب‌دیده سه دوشا در بدن هستند. در اینجا برخی از تحریکات رایجی که هنگام نامتعادلی دوشاها ایجاد می شود ، آورده شده است:

 

واتای نامتعادل شده : ذهن پراکنده، احساس فضای خالی ، بی قراری ذهنی، بی قراری بدنی، مشکل در تمرکز، ناسازگاری، ترس، عصبی بودن، بی اساس بودن.

 


پیتای نامتعادل شده : ناامیدی، عصبانیت، پرخاشگری، بیزاری، بدخواهی، تفکر بیش از حد، انتقاد، ذهن قضاوت کننده، سرگیجه.

 


کافای نامتعادل شده : بی انگیزگی، سستی، خواب آلودگی، بی حالی، سرگیجه ، عدم وضوح ، لجبازی.

 

 

وای! توجه کنید که این لیست از دوشاهای نامتعادل شده بالا چقدر شبیه به لیست موانع مدیتیشن است؟!

هنگامی که دوشاها نامتعادل می شوند ، به موانع مدیتیشن کمک می ‌کنند - حالت طبیعی ساتویک ذهنی را که از مدیتیشن پشتیبانی می‌کند مسدود یا پنهان می‌کنند. هنگامی که دوشاها از تعادل خارج می شوند، در ایجاد یا تشدید پنج مانع نقش دارند.

 

 

توجه به این نکته مهم است، زیرا رژیم غذایی متعادل کننده دوشاها، شیوه زندگی شخصی و تکنیک های مراقبت از خود می تواند تمرین مدیتیشن شما را با کاهش موانع و تقویت حالت ساتوا به طور اساسی پشتیبانی کند.

 

 

  - ماها گوناس و 5 مانعgunas

 

ماها گوناس و 5 مانع

 

 

علاوه بر این، آیورودا ماها گوناس ، نقش مهمی در آنچه در طول مدیتیشن به وجود می آید ایفا می کند. این سه انرژی ظریف عمدتاً در روانشناسی آیورودا ظاهر می شوند، زیرا تأثیر قوی تری نسبت به دوشاها بر ذهن دارند.

 

 

شما قبلاً ساتوا را مطالعه کرده اید و آن به ندرت برای مراقبه کنندگان دردسر ایجاد می کند. ولی راجاس و تاماس اغلب به عنوان "دوشاهای ذهن" توصیف می شوند، زیرا می توانند به راحتی از تعادل خارج شوند و باعث اختلال شوند.

 


در اینجا نمونه ‌هایی از هر سه مورد در ذهن وجود دارد، از جمله اینکه راجاس و تاماس چگونه در هنگام بالا رفتن یا بدرفتاری ظاهر می‌شوند:

 

 

ساتوا: وضوح، تعادل، هماهنگی، راحتی، نظم، آرامش درونی.
این حالت ذهنی آرام از بینش و بیداری پشتیبانی می کند.

 

 

راجاس: بیش از حد تحریک شده، دیوانه، بی قراری، چرخش، حرکت بیش از حد سریع، بیش فعالی.
هنگامی که راجاس آشفته می شود، ذهن را در حالتی گیج کننده، متلاطم و بیش از حد برانگیخته قرار می دهد.

 

 

تاماس: سکون، بی تفاوتی، بداخلاقی ، ویرانگری، بی حالی، تنبلی.
وقتی تاماس آشفته می شود، ذهن را در حالتی کسل کننده، نادان و بیکار قرار می دهد.

 

 

وای بازم ببینید راجاها و تاماس های ذکر شده در بالا ، چقدر شبیه به موانع مدیتیشن هستند؟!

 

 

راجاس های اضافی می تواند مستقیماً منجر به ولع مصرف، سوء نیت و بی قراری شود. به همین ترتیب، تاماس های اضافی می توانند مستقیماً منجر به تنبلی، گیجی و شک شوند.

 


برای پرورش یک تمرین مدیتیشن مداوم و عمیق، آیورودا کاهش راجاس ها و تاماس های اضافی را تاکید می کند، در حالی که فعالانه ساتوا را تقویت می کند.

 

 چگونه با آیورودا مراقبه خود را تقویت کنید ؟

 

 

چگونه با آیورودا مراقبه خود را تقویت کنید ؟

مسیر مدیتیشن برای کمک به ما برای بیدار شدن با ماهیت واقعی خود، شناخت ارتباط متقابل خود و دیدن واضح ماهیت واقعی و واقعیت است. متأسفانه، موانع، سدی واقعی برای آن بیداری هستند - به خصوص زمانی که مراقبه کننده بارها و بارها با این موانع درگیر می شوند.

 

 

اگرچه غلبه بر موانع به طور کامل دشوار است ، اما بررسی و کار با موانع در صورت بروز آنها مفید است، زیرا این کار باعث ایجاد آگاهی ذهنی، خودتنظیمی و حضور بیشتر می شود.

وقتی دوشاها و گوناها با هم هماهنگ می شوند، بدن و ذهن تمایل به تجربه راحتی، تعادل و هماهنگی بیشتری دارد.

 

 

بنابراین، با کاهش موانع با رژیم غذایی مناسب، داشتن شیوه‌های زندگی مناسب، و تکنیک‌های مراقبت از خود که در آیورودا توصیه شده ، مراقبه‌کنندگان شانس بیشتری برای نشستن راحت، آرامش، متعهد شدن به تمرین تکنیکهای مدیتیشن انتخابی و افزایش تمرکز در خود دارند که در نتیجه وضوح، شفقت ، بینش و خرد را افزایش می‌دهند.

فرقی نمی‌کند که کسی در کدام مسیر، مدرسه یا روشهای مدیتیشن کاوش می‌کند، تمرین‌های آیورودا می‌تواند به طور مستقیم ، تجربه و سفر مراقبه را بهبود بخشد.

 

 

بنابراین، خودتان تشخیص دهید که کدام مانع بیشتر در هنگام مدیتیشن ظاهر می شود، سپس آن را با دوشاها یا ماها گونای بالا که به بهترین وجه با آن مانع منطبق است مطابقت کنید (مثلاً مانع تنبلی و خروپف مربوط به کافای بالا و تاماهای بالاست).

 

 

سپس، تمرینات و راهکارهای توصیه شده در آیورودا را برای متعادل کردن دوشا ها انتخاب کنید و ببینید که چگونه تمرین مدیتیشن روزانه شما در هفته ها و ماه های آینده تغییر می کند. با آرزوی بهترین ها برای شما در سفر!

 

 


مطلبی از لاریسا هال کارلسون ، پزشک متخصص آیورودا و معلم یوگا
لاریسا هال کارلسون به‌ خاطر آموزه‌های غنی، دانش استثنایی و حرفه‌ای بودنش شناخته شده است. او مشتاق تشویق همه مردم به زندگی در هماهنگی با ریتم های طبیعت از طریق آموزه های قدیمی یوگا، آیورودا و ذهن آگاهی است. لاریسا رئیس سابق و عضو هیئت علمی فعلی مدرسه کریپالو آیورودا است.


 

مطالب مفید پیشنهادی :

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا پنج مانع تمرین مدیتیشن و روش غلبه بر آنها