دانش آیورودا (علم زندگی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

Ayurvedic Guide to Balanced Sleep راهنمای آیورودا  برای خواب متعادل

 

 

آیا از خواب نامنظم رنج می برید؟ شاید این به خواب رفتن است که شما را آزار می دهد. شاید نصف شب از خواب بیدار شوید و به شدت خواهان آن هستید که دوباره بخوابید. یا تمایل شما به صرف زمان بیشتر از نیاز فیزیولوژیکی برای خوابیدن است تا بیش از حد بخوابید که البته می تواند به همان اندازه برایتان مشکل ساز باشد ؟

 

 

حقیقت این است که عدم تعادل در الگوهای خواب ما می‌تواند بسیار دلسردکننده – حتی ناتوان ‌کننده – باشد و وظیفه بازگشت به مسیر می‌تواند فوق‌العاده دلهره‌آور باشد. اما با مجموعه راهکارهای مناسب در آیورودا می توان تعادل را پیدا کرد و به حالت اولیه بازگشت.

 

 

آیورودا از آنجایی که هنر بی انتهای زندگی است، یک رویکرد ساده و کاربردی برای متعادل کردن چرخه خواب ارائه می دهد. این مقاله به شما کمک می کند تا با تعدادی از راهکارهای مفید آیورودا برای بازگشت به تعادل آشنا شوید.

 

 

 

آنچه علم می گوید

 

 

ما تقریباً یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانیم، و در حالی که دانشمندان سال هاست به طور گسترده در مورد عملکرد خواب مطالعه می کنند، پاسخ به برخی از اساسی ترین سؤالات ما در مورد چرایی خوابیدن دشوار بوده است. آنچه واضح است این است که خواب متعادل جزء اصلی سلامت مطلوب است و دیگر اینکه خواب یک زمان طبیعی برای استراحت، تنظیم مجدد، سم زدایی و تجدید قوای بدن و ذهن است - و خواب به دقت توسط بدن ما تنظیم می شود.

 

 

از نظر سلامت کلی ما، خواب در واقع برابر با غذا خوردن است. هم برای عملکرد فیزیولوژیکی و هم برای عملکرد شناختی ضروری است. و به همان شکلی که گرسنگی به عنوان محافظی در برابر سوءتغذیه عمل می کند، خواب آلودگی نیز به عنوان یک مکانیسم محافظتی در برابر استراحت ناکافی عمل می کند.

اما گاهی اوقات زندگی با ریتم‌ های بیولوژیکی درونی ما تداخل پیدا می‌کند که می‌تواند منجر به خواب زیاد یا کم خوابی در ما شود.

 

 

کشاورزان در همه جا می دانند که یک مزرعه زمانی بسیار پربارتر است که به آن اجازه داده شود به طور دوره ای استراحت کند تا حاصلخیزی خاک ، دوباره احیا شود. خواب نیز در ما دوره استراحت مشابهی را برای بدن و ذهن فراهم می کند اما ما آن را کاملاً درک نمی کنیم.

 

 

یکی از گیج‌کننده‌ترین جنبه‌های خواب برای دانشمندان این واقعیت است که در طبیعت، خواب یک تجارت پرخطر است، با پتانسیل بسیار واقعی برای آسیب‌پذیر کردن حیوانات در برابر آسیب، شکار و مرگ.
پس چرا بیشتر حیوانات (از جمله انسان ها) برای زنده ماندن نیاز به خواب دارند؟ خود خواب باید چیزی را ارائه دهد که از طریق استراحت آگاهانه یا نیمه هوشیار به دست نمی آید .

 

 

در واقع، ما می دانیم که چرخه خواب متعادل ، نقش بسیار مهمی در سلامت و تندرستی ما در سطوح مختلف ایفا می کند. برخی از مزایای خواب ممکن است ماهیت نسبتاً اثیری داشته باشند و بنابراین ارزیابی آنها دشوار است.

 

 

پردازش افکار و احساسات از طریق رویاها

 

 

قابل توجه است که فرهنگ های بومی در سراسر جهان از دیرباز به حالات تغییر یافته هوشیاری که در هنگام خواب رخ می دهد به عنوان وسیله ای مهم برای دریافت اطلاعات، شفا و راهنمایی از دنیای غیب ارزش قائل بوده اند.

در واقع، بسیاری از روایات، رویاها را زبان روح می دانند. حتی علم مدرن توانایی ما را برای رهایی از استرس، اضطراب و احساسات حل نشده از طریق رویاهایمان تأیید کرده است.

همچنین شواهد فزاینده ای در زمینه روانشناسی وجود دارد که خواب نقش مهمی در حمایت از مراکز عاطفی مغز و همچنین سلامت کلی عاطفی و رفتاری ایفا می کند.

 

 

استراحت ، ترمیم و جوانسازی بدن

 

 

سایر عملکردهای خواب مشخص تر هستند و به راحتی توسط علم مدرن قابل اندازه گیری هستند. همانطور که همه ما تجربه کرده ایم، خواب به بازیابی سطح هوشیاری ما کمک می کند.

 

 

در سنت یوگا، خواب شباهت های زیادی با مراحل آن دارد. سامادهی در یوگا حالت مراقبه ای است که بسیار مورد احترام و فراتر از دسترس ذهن منطقی است و شباهت زیادی به خواب و خوابیدن دارد. اگرچه در خواب، ما عموماً در قلمرو ضمیر ناخودآگاه هستیم، در حالی که سامادهی از طریق آگاهی و به شیوه آگاهانه به دست می آید.

 

 

در طول دوره های بیداری، آدنوزین تعدیل کننده عصبی به آرامی در مغز تجمع می یابد و باعث می شود هر چه بیشتر بیدار هستیم احساس خستگی بیشتری کنیم. در طول خواب، آدنوزین به طور فعال از مغز پاک می شود، به همین دلیل است که ما بعد از یک خواب خوب شبانه احساس شادابی و هوشیاری بیشتری می کنیم. نکته جالب این است که کافئین اثرات آدنوزین بر روی مغز را مسدود می‌کند، به طوری که وقتی به طور معمول احساس خستگی یا خواب آلودگی می‌کنیم، هوشیار باقی می‌مانیم.

 

 

 

علاوه بر این، خواب عملکردهای ترمیمی مهمی در بدن دارد و نقش مهمی در ترمیم و جوان‌سازی بافت‌ها - هم در مغز و هم در سایر نقاط بدن - ایفا می‌ کند. فعالیت‌هایی مانند رشد ماهیچه‌ها، ترمیم بافت، بهبود زخم، سنتز پروتئین و ترشح هورمون‌های رشد بیشتر، اگر نه به طور کامل، در طول خواب اتفاق می‌افتند.

 


سلامتی پوست با شناخت دوشای بدن - قسمت اول


 

خواب همچنین باعث حذف موثرتر ضایعات متابولیک می شود و به طور مستقیم از سیستم ایمنی حمایت می کند. به طور قابل توجهی، مطالعات نشان داده اند که در میان حیواناتی که به طور کامل از خواب محروم هستند، عملکرد سیستم ایمنی از بین رفته است و به دنبال آن مرگ آنها اتفاق افتاده . مطالعات همچنین کمبود خواب را با افزایش رشد سرطان و کاهش توانایی سیستم ایمنی در کنترل رشد سلول های سرطانی مرتبط دانسته اند.

 

 

 

علاوه بر این، خواب با تغییرات مهمی در ساختار و عملکرد مغز مرتبط است. وقتی صحبت از نوزادان و کودکان خردسال می شود، خواب (و مقدار زیادی از آن) برای رشد صحیح مغز کاملاً حیاتی است. در بزرگسالان، همبستگی های مشابهی بین خواب و توانایی مغز برای سازماندهی مجدد خود و ایجاد مسیرهای عصبی جدید ترسیم شده است.

 

 


 بهبود خواب با آیورودا


 

 

خواب همچنین به بازیابی قدرت سیگنال سیناپس های مهم مغز کمک می کند و یادگیری و حافظه را تسهیل می کند. به عبارت دیگر، خواب ما به طور مستقیم بر توانایی ما برای یادگیری، حفظ اطلاعات، انجام وظایف، توسعه دیدگاه های جدید و الگو برداری مجدد مسیرهای عصبی تأثیر می گذارد.

به همه این دلایل و موارد دیگر، در واقع بسیار مهم است که ما مقدار مناسبی بخوابیم.

 

 

دیدگاه آیورودا در مورد عدم تعادل خواب

 

 

در آیورودا، عدم تعادل خواب بر اساس دوشاها در بدن طبقه بندی می شود. دوشاها عبارتند از واتا ، پیتا و كافا. اختلال خواب می تواند از نامتعادلی هر یک از سه دوشا در بدن رخ دهد. هر کدام از سه دوشا دارای ویژگی های متمایز و راهکارهای درمانی مربوط به خود هستند. اما دوشاها همچنین می توانند تأثیر مشخصی بر ترجیحات و عادات خواب ما نیز داشته باشند.

 

 

مانند بسیاری از چیزها در آیورودا، قانون اساسی و وضعیت تعادل فعلی فرد بر انواع عدم تعادل خواب که به احتمال زیاد ظاهر می شوند تأثیر می گذارد. فردی که دارای تیپ بدنی (مزاج بدنی) واتای غالب است بیشتر احتمال دارد اختلالات خواب نوع واتا را تجربه کند. انواع تیپ بدنی پیتایی به اختلالهای خواب پیتا و انواع تیپ بدنی کافایی به مشکلات خواب کافا متمایل هستند.

 

 

برای اینکه نوع تیپ بدنی خود در آیورودا را بدانید ، فرم تعیین دوشاها را در لینک زیر پر کنید


پرسشنامه تعيين دوشا (مزاج - تیپ بدنی) در آيورودا

 


 

 

بخش‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بفهمید که چگونه هر یک از سه دوشا، تجربه شما از خواب را نشان می‌دهد. به دنبال چیزی باشید که با آن همذات پنداری می کنید - هم از نظر عادات خواب و ترجیحات خود، و هم از نظر انواع عدم تعادلی که بر الگوهای خواب شما تأثیر می گذارد.

 

 

 

خواب نوع واتا و عدم تعادل خواب

 

 

خواب نوع واتا معمولاً نامنظم و سبک است اما زمانی که فرد خسته است می تواند خیلی عمیق باشد. نوع واتا معمولاً هوس یک تخت نرم برای محافظت از استخوان های بیرون زده خود می کنند و نسبت به انواع دیگر تیپ های بدنی پیتایی و کافایی ، ساعت های کمتری می خوابند.

 

 

جالب اینجاست که واتایی ها با خواب بیشتر به جای کمتر کنترل می شود. واتا همچنین تمایل به دندان قروچه کردن، راه رفتن در خواب یا صحبت کردن در خواب دارد. رویاهای نوع واتا معمولاً مطبوع هستند و اغلب بر حرکت، ماجراجویی یا تعقیب شدن تمرکز می کنند. انواع تیپ واتایی ، زیاد خواب می بینند، اما اغلب در به یاد آوردن رویاهای خود مشکل دارند.

 

 

در حالی که واتا می تواند باعث ایجاد مشکل در به خواب رفتن شود، عدم تعادل خواب کلاسیک نوع واتا این است که در طول شب بیدار می شود و قادر به بازگشت به خواب نیست. این امر به ویژه در زمان هایی که دوشای واتا در طبیعت و شبانه روز ، زیاد می شود ، از حدود 2 تا 6 صبح رایج است

اگر این الگوهای نوع واتا با شما طنین انداز می شوند، لازم است راهکارهای متعادل سازی دوشای واتا را دنبال کنید


 ویژگیهای بدنی هر دوشا


 

 

 

خواب نوع پیتا و عدم تعادل خواب

 

 

انواع پیتا معمولا خوب می خوابند، هرچند تا حدودی سبک. آن ها به دلیل تمایل پیتا به گرم شدن بیش از حد ، تخت سفت و پوشش های کمی را ترجیح می دهند. پیتاها میل به مقدار متوسطی از خواب دارند – جایی بین واتا و کافا که عموماً از نیازهای فیزیولوژیکی آنها حمایت می کند. با این حال، تیپ‌های پیتا زمانی که مشغول پروژه‌ای هستند یا در مهلت مقرر و شرایط پر استرس قرار دارند، می‌توانند به راحتی از خواب چشم پوشی کنند.

 

 

خواب پیتا اغلب با رویاهای آتشین، واضح و فعال مختل می شود، اما نوع پیتا معمولاً اگر بیدار شوند، به راحتی به خواب برمی گردند. مشکل در به خواب رفتن یک اختلال خواب کلاسیک نوع پیتا است زیرا پیتا از ساعت 10 شب تا 2 بامداد در ذهن و در طبیعت (شبانه روز ) افزایش می یابد و این می تواند ذهن را فعال کند، جاه طلبی را تحریک کند و می تواند به طور کامل بر هر میلی به خواب ، غلبه کند. در نتیجه، بسیاری از انواع پیتا، جغد شب هستند و می توانند در شب به طرز باورنکردنی بیدار و فعال باشند.

اگر این الگوهای پیتا با شما طنین انداز می شوند، لازم است راهکارهای متعادل سازی دوشای پیتا را دنبال کنید

 

 

خواب نوع کافا و عدم تعادل خواب

 

 

انواع کافا خواب‌های سنگینی دارند، عموماً می‌توانند در هر جایی با آرامش بخوابند و به راحتی بیدار نمی‌شوند. آن‌ها عاشق بودن در رختخواب هستند و دوست دارند ساعت‌های بیشتری از شبانه روز را بخوابند – ترجیحاً روی یک تشک نرم، زیر پوشش‌های پرزدار و آرامش‌بخش.

 

 

جالب اینجاست که انواع کافا در واقع به خواب کمتری نسبت به انواع واتا و پیتا نیاز دارند. رویاهای کافا معمولا آرام، روان و احساسی هستند. هنگامی که کافا از تعادل خارج می شود، باعث خواب زیاد، احساس سنگینی، سستی و مشکل در بیدار شدن فرد می شود.

 

 

کافا از حدود ساعت 6 تا 10 صبح و همچنین در بعد از ظهر در سطح ذهنی و در طبیعت ، افزایش می یابد که می تواند سنگینی و سستی طبیعی کافا را در بدن فرد افزایش دهد و باعث می شود فرد کافایی ساعت های بیشتری بخوابند.

اگر این الگوهای کافا آشنا به نظر می‌رسند، لازم است راهکارهای متعادل سازی دوشای کافا را دنبال کنید

 

 

یافتن تعادل

 

 

در حالی که هر دوشا تأثیر منحصر به فردی بر الگوهای خواب و عدم تعادل دارد، خواب با کیفیت برای همه ما به یک اندازه مهم است. آیورودا می تواند به ما کمک کند تا تمایلات طبیعی خود را کشف کنیم و آن ها را از آسیب پذیری های خاص خود نسبت به عدم تعادل خواب متمایز کنیم.

 

 

علاوه بر این، آیورودا در مورد چگونگی حمایت از خواب متعادل به طور کلی حرف زیادی برای گفتن دارد. اغلب، تنظیمات ساده در روال زندگی روزانه ، ورزش مناسب ، رژیم غذایی و عادات سبک زندگی می تواند تأثیر بسیار عمیقی بر کیفیت و بهبود خواب ما داشته باشد.

 

 


آيورودا، هنر تعادل در زندگي


 

 

 

در واقع، در دنیای امروز که اختلالات خواب فراوان است، طب مدرن بسیاری از استراتژی های سبک زندگی آیورودا را در درمان اختلالات خواب پذیرفته است. از گیاهان خاص نیز می توان برای کمک به بازگشت تعادل در خود استفاده کرد. یک تمرین‌ کننده آیورودا می‌تواند در شناسایی قوی‌ترین استراتژی‌ها برای موقعیت فردی شما بسیار مفید باشد.

 

 

به خاطر داشته باشید که برای شروع به اصلاح عدم تعادلی که زمینه ساز تمایلات شما است، لازم نیست اکنون خواب نامنظمی را تجربه کنید. روش آیورودا یک رویکرد جامع به سلامتی است که می تواند به ما کمک کند تا در هر زمانی علت اصلی عدم تعادل خود را شناخته و اصلاح کنیم - چه در حال حاضر علائمی از نامتعادلی را تجربه کنیم یا نه


 

مطالب مفید پیشنهادی:

دوره آموزشی سلامتی به روش آیورودا


dosha test ayurveda - تست تعیین مزاج در آیورودا


chakra test banner تست چاکراها و چرخه های انرژی

خبرنامه

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید تا از آخرین اخبار سایت دانش آیورودا مطلع شوید .

تماس با ما

اطلاعات تماس سایت دانش آیورودا

  • شماره تماس : 09136018307
  • لینک اینستاگرام دانش آیورودا:https://www.instagram.com/Ayurveda_ir

شما اینجا هستید: خانه آیورودا آشنایی با آیورودا راهنمای آیورودا برای خواب متعادل