خبرهای علمی

آشنایی با انواع برنج

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

آشنایی با انواع برنج

آشنایی با انواع برنج



برنج وحشی چیست؟



این نوع برنج گونه ای از گیاه زایزانیا میباشد که ارتباط چندانی با برنج آسیایی ندارد. این برنج پخت طولانی تری دارد و میتوان آنرا با برنج قهوه ای و سبوسدار مخلوط کرد.

ارزش تغذیه ای بالا و مزه خوب آن باعث شده که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی در بین مردم امریکای شمالی پیدا کند.

از این برنج میتوان برای آش و سوپ و دلمه و پلوها و کوفته و کتلت و .... و هر غذایی که با برنج میتوان تهیه کرد مورد استفاده قرار داد.

دانه این برنج پروتئین بالا و چربی کمی دارد و دارای مقدار زیادی فیبر و اسید آمینه میباشد. منبع خوبی برای تامین مواد معدنی و ویتامین های گروه ب است.

مانند برنج معمولی فاقد گلوتن است و میتواند منبع خوبی برای تهیه نان و کیک و شیرینی برای افراد مبتلا به سلیاک باشد.

یک پیمانه از برنج وحشی پخته شده میتواند ۵ درصد یا بیشتر از مقدار نیاز روزانه به تیامین و ریبوفلاوین و آهن و پتاسیم بدن و ۱۰ درصد یا بیشتر از مقدار نیاز روزانه به نیاسین و ویتامین ب۶ و فولات و منیزیم و فسفر و ۱۵ درصد از روی و حدود ۲۰ درصد از منگنز بدن را تامین میکند.


برنج قهوه ای

برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم می باشد.

یک فنجان برنج قهوه ای، 80 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند. منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند و همچنین در ساخت اسیدهای چرب نیز وارد عمل می شود. منگنز برای سلامت سیستم اعصاب و برای تولید هورمون های جنسی بسیار مهم است. منگنز جزء مهم آنتی اکسیدان می باشد که جلوی تخریب سلول را می گیرد. منگنز جلوی رعشه، ضعف روحی، جوش های پوستی و آسیب های لوزالمعده را می گیرد.

برنج قهوه ای، 3 برابر برنج سفید دارای فیبر می باشد. فیبر باعث پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست می باشد.

تفاوت بین برنج قهوه ای و سفید تنها در رنگ آنها نیست. دانه کامل برنج دارای چندین لایه می باشد. اگر فقط یک لایه خارجی آن را برداریم، آنچه نامیده می شود، برنج قهوه ای است. در اثر این فرایند، مواد مغذی موجود در برنج، به مقدار خیلی کم از بین می روند.

حال اگر برنج قهوه ای آسیاب شود، مقدار زیادی از لایه های دانه برنج به همراه سبوس و مواد مغذی آن از بین می روند و آن چه باقی می ماند، همان برنج سفید است.

در طی آسیاب کردن برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید،67 درصد ویتامین ب3، 80 درصد ویتامین ب1 ، 90 درصد ویتامین B6 ، نصف منگنز، نصف فسفر، 60 درصد آهن و تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن از بین می روند.


برنج سیاه

 برنج سیاه  جزو غلات است که با  آنتی‌اکسیدانی که دارد بسیار فایده د ارد. پژوهش جدیدی تایید کرده است که یک قاشق سبوس برنج سیاه مساوی با ۱۰ قاشق برنج سیاه پخته- دقیقاً همان میزان آنتی‌اکسیدانی را دارد که تمشک‌های تازه دارند.

پروفسور ژیمین معتقد است که‌ تنها یک قاشق سبوس برنج سیاه نسبت به یک قاشق تمشک میزان بالاتری آنتی‌اکسیدان، اما با قند کمتر و فیبر و آنتی‌اکسیدان E بیشتر برای افزایش سلامتی دارد.


آنتی‌اکسیدان‌های آنتوسیانین برای افزایش قوت و سلامت دارای مزایای چندگانه‌ هستند از جمله:

از بین بردن مولکول‌های بنیادی مضرّ
محافظت از سرخرگ‌ها در برابر انباشت جرم‌دندان
محافظت در برابر آسیب‌ به DNA که باعث سرطان می‌شود

اگر فکر میکنید برنج قهوه ای مملو از فیبر است، احتمالا شگفت زده میشوید اگر بدانید برنج سیاه حاوی دو برابر فیبر بیشتر است.


دارای خواص ضد التهابی است:
برنج سیاه واسطه های ضد التهابی را افزایش میدهد که منجر به پیشگیری موثر در برابر درد مفاصل، تصلب شرائین، و سایر علایم مربوط به پیری میشود.

قند کمی دارد:
برنج سیاه جایگزین خوبی برای افراد دیابتی است زیرا نوسان شدید قند خون را کنترل میکند

 هرچقدر برنج سیاه‌تر باشد بهتر است. برنج سفید از سبوس سالم سرشار از آنتی‌اکسیدان جدا شده که باعث می‌شود برنج سیاه بسیار مغذی شود.

سبوس برنج قهوه‌ای دارای تراکم بالاتری از آنتی‌اکسیدان‌های حاوی گاما-اوریزانول است که باعث کاهش کلسترول شده و از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. از آنجایی که آنتی‌اکسیدان موجود در برنج سیاه قابل حل در آب است، می‌تواند به نقاطی از بدن برود که آنتی‌اکسیدان‌های قابل حل در چربی نمی‌توانند.

با مصرف برنج سیاه خلاق‌تر شوید


با اضافه کردن این غذای عالی ارغوانی‌رنگ به رژیم غذایی‌تان می‌توانید خلاق‌تر شوید. این غذا طعمی تند و بادامی دارد که اثرش به هنگام جویدن معلوم می‌شود. اگر مزه‌ی آن کمی شبیه مزه‌ی خاک است، بهتر است مغز برنج را با پودری قاطی کرده و بر روی ماهی، گوشت و حتی پن‌کیک‌ها بپاشید.

متخصصان توصیه می‌کنند که وقتی برنج سیاه می‌خرید، باید به نوشته‌ی «برنج سیاه سالم» در بالای لیست مواد اولیه‌ی آن دقت کنید تا از خلوص آن مطمئن شوید

 

لطفا پرسشها و نظرات خود را از طریق کادر زیر ارسال کنید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه خبرها اخبار علمی آشنایی با انواع برنج