خبرهای علمی

8 راه برای مبارزه با کم آبی در بدن

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

8 راه برای مبارزه با کم آبی در بدن

8 راه برای مبارزه با کم آبی در بدن

در بیشتر مواقع برای حفظ سلامتی خود بر داشتن یک رژیم غذایی و مصرف غذاهای سالم متمرکز می شویم و در این بین به راحتی تامین آب مورد نیاز بدن خود را فراموش می کنیم و بدن ما در وضعیت کم آبی قرار می گیرد. با انتخاب نوشیدنی های مناسب و نوشیدن مقدار کافی از مایعات در طول شبانه روز میتوانیم آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنیم

هیدراته کردن مناسب بدن


چگون میتوان فهمید که بدن ما هیدراته شده؟ یا به بیان ساده تر چگونه میتوان فهمید که آب مورد نیاز بدن ما تامین شده است؟
یکی از ساده ترین راه ها توجه کردن به رنگ ادرار می باشد. زمانی که رنگ ادرار به رنگ لیمویی روشن است به این معناست که به اندازه کافی مایعات نوشیده ایم. اگر رنگ ادار متمایل به تیرگی یا رنگ نارنجی است باید سریعا آب بنوشید
زمانی که آب کافی به بدن ما برسد فوایدی برای ما خواهد داشت مانند:

  • کاهش اثرات پیری پوست
  • افزایش توانایی در هنگام فعالیتهای بدنی
  • کنترل بهتر وزن
  • افزایش سطح انرژی بدنی و ذهنی
  • بهبود هضم غذا در بدن

دفع سموم بدن
تامین شدن آب مورد نیاز بدن برای انجام بهتر بسیاری از فرآیندهای طبیعی در بدن ما ضروری است مانند بهبود سریعتر زخم در بدن. آب بدن از راه های مختلفی خارج می شود مانند: عرق کردن، ادرار، از طریق روده ها و از طریق عمل تنفس.


کم آبی بدن
بعضی از علائمی که میتواند گواه بر کم آبی بدن باشد عبارتند از: سردرد، سرگیجه و خشکی پوست. در برخی شرایط از دست رفتن آب بدن به سرعت انجام می شود که بسیار ساده میتوان آن را تشخیص داد مانند زمانی که ورزش می کنید و یا در هوای گرم قرار دارید. با این حال برخی از علائم کم آبی بدن نیز بسیار ظریف هستند و تشخیص آنها کار ساده ای نیست مانند خواب آلودگی، خشکی دهان و ادارد کم. توجه نکردن به این علائم و عدم تامین آب مورد نیاز بدن موجب می شود تا در طولانی مدت فرد به عوارض شدید حاصل از آن مبتلا شود مانند: ذهن نامتعادل و مشوش، تغییرات سریع خلق و خویی، یبوست و سنگ کلیه.


رعایت و توجه به 8 نکته زیر به شما کمک می کند تا بتوانید آب روزانه مورد نیاز بدن خود را تامین کنید:


1 – تا حد امکان از آب تسویه شده و فاقد مواد شیمیایی فلوراید و کلر بنوشید


2 – دمنوش های گیاهی بنوشید. دمنوش های گیاهی علاوه بر آنکه تاثیرات درمانی بر روی بدن فرد دارند و میتوانند موجب کاهش استرس ، بهبود گوارش غذا در بدن و بهبود کیفیت خواب و ... شوند ، فاقد کافئین می باشند و میتوانند در تامین بخشی از آب مورد نیاز بدن نیز نقش داشته باشند
بهتر است در این مورد دمنوش های گیاهی را با توجه به نوع دوشای بدن خود و فصل سال انتخاب کنید


3 – الکترولیت ها را اضافه کنید !  الکترولیت ها در بدن کمک می کنند تا آب بهتر و بیشتر به سلولهای بدن برسند و فعالیت سلولها در بدن کاآمدتر باشد. الکترولیت های‌ ضروری‌ برای‌ کار بدن‌ عبارتند از: سدیم، پتاسیم، کلسیم، بی کربنات و فسفات. تمام‌ قسمت ‌های‌ بدن‌ در مایعی‌ که‌ حاوی‌ نسبت ‌های‌ دقیقی‌ از آب‌ و نمک‌ های‌ طبیعی‌ است‌ شناور هستند. مایعات‌ بدن‌ همواره‌ در یک‌ حالت‌ ثبات‌ درونی‌ قرار دارند به‌ نحوی‌ که‌ خصوصیات‌ فیزیکی‌ و شیمیایی‌ آنها از تعادل‌ خاصی‌ برخوردار است
مصرف زیتون، گوجه فرنگی، کاهو ، کرفس ، میوه های تازه یا خشک شده ای مانند پرتقال، ملون، کشمش، یا زردآلو ، دوغ و کفیر، سبزیجات سبز برگ، غلات سبوس دار، آجیل، کره بادام زمینی، لوبیاها و عدس و ... در برنامه غذایی شما کمک می کند تا الکترولیت های ضروری بدن شما تامین شود


4 – مصرف بیشتر سبزیجات و میوه های تازه با توجه به اینکه حجم زیادی از آنها شامل آب می باشد به خوبی میتوانند بخشی از آب مورد نیاز بدن شما را تامین کنند


5 – آب نارگیل بنوشید. آب نارگیل به عنوان یک نوشیدنی طبیعی شناخته می شود و مخصوصا پس از جلسات تمرین های ورزشی می توانید آن را به عنوان یک نوشیدنی عالی انتخاب کنید . در این مورد توصیه می شود از آب نارگیل طبیعی استفاده کنید نه صنعتی !


6 – مکمل های گیاهی و طبیعی را همراه با آب بنوشید. این مکمل ها که از پودر گیاهان طبیعی همچون جو، کلم پیچ، چای سبز و ریشه قاصدک فراهم شده منابع خوبی برای تامین آب و ویتامین های مورد نیاز بدن تان می باشند


7 – آب طعم دار بنوشید. اگر از جمله افرادی هستید که به دلیل بی مزه و بی رنگ بودن آب تمایل چندانی به نوشیدن آن به صورت خالص ندارید پیشنهاد می کنیم به لیوان آب خود یک برش لیمو یا خیار یا کمی نعناع یا کمی از توت های تازه اضافه کنید تا رنگ و مزه ای مطبوع پیدا کند و با اشتیاق آن را تا آخر بنوشید


8 – از مصرف مصرف الکل بپرهیزید. زیرا مصرف الکل یکی از مهم ترین عوامل کاهش آب بدن می باشد

همواره آهسته ، آرام و تدریجی تغییر را ایجاد کنید ... !
شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که با خواندن این مطالب پی به این نکته برده اید که تا کنون به کم آبی بدن خود توجه نکرده بودید و مصمم شده اید که از همین الان هر روز با نوشیدن بیشتر ، آب بدن خود را تامین کنید. اما این یک اشتباه است !


افزایش و نوشیدن ناگهانی و زیاد آب و مایعات می تواند برای بدن شما مشکلاتی را بوجود آورد.  مانند ادرار بیشتر و از دست رفتن الکترولیت های بیشتر بدن. بهتر است به آرامی و تدریجی و با اضافه کردن 1 تا 2 فنجان مایعات بیشتر نسبت به روزهای قبل ، این کار را شروع کنید. و طی روزهای آینده به آرامی مقدار آن را اضافه کنید تا به حد مناسبی برسد. پیشنهاد می شود برای زمان هایی که بیرون از منزل یا دفتر کار خود هستید یک بطری آب به همراه داشته باشید تا بتوانید با نوشیدن آن ، از تامین آب مورد نیاز بدن تان غافل نشوید
مطالب و نکات ذکر شده در این نوشتار صرفا جنبه آموزشی دارد و هرگز نمی تواند در مواقع لزوم جایگزینی برای مشاوره های پزشکی شود. بنابراین در صورت نیاز حتما با پزشک خود مشورت نمایید


مطالب پیشنهادی:


لطفا پرسشها و نظرات خود را از طریق کادر زیر ارسال کنید

درج نظر و پیشنهاد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه خبرها اخبار علمی 8 راه برای مبارزه با کم آبی در بدن